In het onderwijs wordt vaak gesproken over “beroepen van de toekomst”. Zoals de meeste beroepen ontstaan ook deze, nu nog niet bestaande beroepen, geleidelijk. Ze volgen de stroom van de innovatie en worden in eerste instantie vaak ingevuld als een taak binnen een bestaand beroep.
Voor mijzelf kwam een dergelijke taak parallel met de relatief recente opkomst van robots. Enerzijds omdat robots een interface zijn voor mijn educatieve tools, anderzijds omdat wij, als specialisten op het gebied van leren, onze doelgroep uitgebreid zien worden. Net als de mens, moeten robots ook leren. De expertise die in honderden jaren onderwijzen, trainen en evalueren is opgebouwd is ook uitstekend toepasbaar op robots.
De komende tijd wil ik mijn connecties meenemen in het proces van de uitwerking van een nieuw beroep, de robottrainer. Een cross-over tussen educatieve en technische vaardigheden.
Het is geen blauwdruk voor een nieuw op te zetten beroep, maar een invulling zoals ik die zie en mijn interesses en vaardigheden combineert.
De eerste stap is een basale verdeling binnen het beroep in twee hoofdtaken. Daarover een volgende keer meer.